Musical Minutes

Muziek

Als componist en uitvoerend musicus staat verbinding met het publiek centraal in de manier waarop ik mijn muziek benader.  Waarom deze muziek, voor wie is het, hoe draagt deze muziek bij aan het grotere geheel?

 Voor mij weerspiegelt muziek de essentie van het leven.  Zowel bij het componeren als bij het uitvoeren van muziek probeer ik tot de kern van de muzikale noten door te dringen; met welke intentie druk je ze uit, waar leidt het toe? Ik heb een fascinatie voor het verkennen van klankkleuren en de intenties die je daarmee tot uitdrukking kan brengen.  De relatie tot elkaar, tussen de beweging van de verschillende stemmen kan op sommige momenten een wereld weerspiegelen en uitdrukken die ik persoonlijk moeilijk in woorden kan vangen. Muziek gaat over het maken van verbindingen en het vermogen om op een dieper, misschien spiritueel niveau te communiceren.

Met dit in gedachten componeer ik muziek voor zowel films, documentaires en zelfstandige kunstprojecten.  

Als uitvoerend musicus speel ik graag live improvisaties. Bij een concert, reflecterend op de sfeer in de zaal; maar bijvoorbeeld ook om een workshop of lezing muzikaal samen te vatten; wat is er gezegd, wat was de ervaring van de deelnemers, wat was de vibe in de zaal, om dit in muziek te vangen, ter plekke is magisch. 

 

Muziek is voor mij altijd van essentieel belang geweest. 

Als tiener studeerde ik klavecimbel bij Klaas Stok (tegenwoordig dirigent bij het Nederlands Kamerkoor en hoofddirecteur van het NDR-koor) voordat ik overstapt maakte naar piano.  Ik ging jazzpiano studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij onder andere jazzpianist Rob van Kreeveld. In die tijd was ik ook als danser verbonden aan het Nederlands Historisch Dans- en Theater Ensemble waarmee ik door Nederland en het buitenland heb getoerd en ook de originele muziek componeerde voor de muziektheaterproductie De Reis van de Liefde, die in Nagasaki, Japan in première ging.

Het was echter mijn fascinatie die ik als kind al had voor leaders en jingles van films en televisieseries die mij aanzette tot het componeren van muziek voor film en documentaires, aanvankelijk in het samenwerkingsverband Wise Man’s Child, tegenwoordig onder mijn eigen naam.  Op dit moment richt ik me meer op onafhankelijke projecten in opdracht. De muzikale stijl daarbij zou je kunnen omschrijven als moderne klassieke muziek, met een vleugje jazz invloeden.

Untitled 1

Viool - Novilė Maceinaitė, Piano - Merlijn Angad Gaur

Enkele projecten

Meditation – compositie voor het Fins vrouwenkoor Pihlaja (2023); Improvisations – samenwerking met Mikko Pettinen (2023); Artists en Lives of Clay – composities voor het Fins vrouwenkoor Pihlaja (2022); Cultivating The Heart – meditatie muziek voor the Stanford Medicine Center for Compassion and Altruism Research and Education compassie cursus; Lang Leve de Koning – documentaire van Kees-Jan Husselman (2022); Untitled – compositie voor viool en piano (2021); Novibirra – reclame serie (2020); Seize the Day – song voor Jon Tarifa (2019); Fingerprints in the Mountains – documentaire van Eric Vander Borght (2019); 20 Years In Our Lives – short van Eric Vander Borght (2017); Het Vergeten Getto – documentaire van Saskia van den Heuvel (première Eye Amsterdam 2016);  Shades of Grey – documentaire van Saskia van den Heuvel (genomineerd voor een Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire 2010); Winter Stilte– feature film van Sonja Wyss (winnaar van het Gouden Kalf 2008 voor Best Sound Design; wereld première Forum Berlinale, 59th International Film Festival Berlin 2009); Lisa’s adem – short van Tamar van den Dop (2008); Eis Frei – short van Ivan Barbosa (première op de 37ste editie van het International Film Festival Rotterdam 2008); Hoop en Verwachting – short van Digna Sinke (2005); De Reis van de Liefde – originele score voor de muziek theater productie in het kader van de viering 400 jaar betrekking tussen Nederland en Japan (premiere Nagasaki 2000)

“For me,
music reflects
on the essence of life.”

Merlijn Angad Gaur